2019. március 11., hétfő

Random-szövött shibori

A shibori egy japán textilfestési technika neve - pontosabban gyűjtőneve, mert ezen belül számtalan technika létezik, amiknek külön elnevezése van. A lényeg, hogy a textilt csomózással, kötözéssel, hajtogatással, vagy egyéb módon előkészítik, majd megfestik. A szorosan összepréselt részekre nem jut festék, így különféle geometrikus, rajzolatos, vagy akár szabálytalan mintázatok jönnek létre.

A shibori egyik ága a szövött shibori, amikor valamilyen szisztéma szerint beleszövik az anyagba a behúzószálakat, amikkel festés előtt mintába ráncolják az anyagot. Ezt a technikát próbáltam ki a legkényelmesebbnek tűnő módon: az esetlegesség mentén. (Aki ismer, tudja, hogy szeretek a véletlenszerűséggel játszani.)

20190226_191717

Puha merinó fonalból szőttem egy kis sálat a Kromski Presto merev nyüstös szövőkereten. Random beleszövögettem az elütő behúzószálakat, elrojtozgatás után óvatosan beráncoltam a sálat, és megfestettem. Az eredmény kissé meglepő: összehúzva nem tűnt úgy, hogy túl sok tömör része lenne, mégis egészen jól adja a kontrasztot, és az anyag két oldala más-más képet mutat.

IMG_6240


IMG_6249

Akit a technika bővebben érdekel, annak szívből ajánlom a Woven shibori c. könyvet, ami amellett, hogy szédületesen látványos, hihetetlen alapossággal dolgozza fel és mutatja be a tudatosan szövött shiboriban rejlő lehetőségeket. A könyv  - ahogy a szövőkeret is - megrendelhető a webshopban.


Nincsenek megjegyzések: